Värmlands första laddpark för eldrivna lastbilar

Snart kan alla tunga fordon vara elektriska

– Om du för tio år sedan berättat att vi skulle köra tunga fordon på el 2023 så hade jag skrattat. Och om du dessutom sa att vi skulle vara laddoperatör och driva egna laddparker så skulle jag trott att du gick på konstiga mediciner, skrattar Lars Reinholdsson, VD på LBC frakt och ordförande i Laddbolaget Värmland.

Hösten 2023 byggde de Värmlands första laddpark för tunga fordon i Bråtebäcken öster om Karlstad.

Hållbarhet är viktigaste målet för Lars och LBC Frakt. Företaget har bestämt sig för att vara helt klimatneutrala till 2035 och det går inte ett kundmöte utan att de pratar CO2-utsläpp. Kunderna VILL ha fossilfria transporter och LBC Frakt var tidiga med biogas och reduktioner av fossilt innehåll i sitt bränsle.

Eldrivna lastbilar enda alternativet på lång sikt

Men bränslefordon släpper ut avgaser även om bränslet kommer från bioråvara och för Lars är eldrivna fordon det enda alternativet på lång sikt.

– Transportbranschen kommer inte överleva om vi inte ställer om, säger Lars allvarligt.

Finns ännu ingen laddinfrastruktur

Problemet är förstås att det fram tills nyligen inte finns någon laddinfrastruktur för tunga fordon i Värmland, och laddning tar tid. En vanlig elbil har ett batteri på runt 80 kW, medan batteriet i en eldriven lastbil har en kapacitet på ungefär 400 kW. Och när tyngre ekipage lanseras under åren så ökar kapaciteten ytterligare. Om det ska gå att ladda någorlunda fort så behövs det många laddare med en väldigt hög effekt.

– För en lastbil som kör på diesel tar det kanske 15 minuter att tanka i ett körpass. Att ladda en eldriven lastbil kräver en timme i snabbladdare. Det är klart att det kommer behövas fler laddplatser än tankställen, eftersom bilen blir kvar fyra gånger så länge, berättar Lars.

Logistikplaneringen förändras

Med eldrift och laddning så förändras också hela logistikplaneringen. Både rutter och laddning måste planeras noggrant för att bilar ska slippa stå still i väntan på laddning. För att lösa den här utmaningen utvecklar LBC Frakt ett helt nytt affärssystem som hjälper dem optimera ladd- och ruttplanering.

Ger Värmländska företag en konkurrensfördel

Idag är elbilar ingen lönsam affär för LBC Frakt, men Lars pratar gärna om hur hans elbilar ger Värmländska företag en konkurrensfördel.

– Ta en pappersindustri exempelvis. Har du en elektrisk lastbil som hanterar råvaror och färdiga produkter så får du ett lägre CO2-avtryck och då får du en högre konkurrenskraft på marknaden, eftersom de flesta vill köpa miljövänligare produkter.

Bättre arbetsmiljö

Men elfordon har också andra fördelar. Det ger en bättre arbetsmiljö för chaufförerna. De som provar vill inte gå tillbaks till dieselfordon, för det är tystare i hytten och de slipper stå i dieselångor när ekipaget ska laddas. Tystare bilar är också behagligare för folk som jobbar runt lastbilarna på industrier och människor i stadsmiljö. En annan faktor är att verkningsgraden i en elmotor ligger på över 90 procent, medan en fossildriven motor bara omvandlar mellan 35-45 procent av energin till rörelse. Så du får mycket mer för energin i en elmotor jämfört med en fossilmotor, vilket på sikt kommer göra det mer lönsamt att köra elfordon.

Fakta:

All hårdvara har installerats av Elcenter och satsningen finansieras av Energimyndigheten och Laddbolaget tillsammans. LBC Frakt äger 60% av Laddbolaget, medan OK Värmland och Karlstad Energi äger 20% vardera.

Anläggningen i Bråtebäcken är designad för 12 snabbladdare och 40 depåladdare, men idag finns ännu bara 3 snabbladdare och 4 depåladdare.

Snabbladdarna kan trycka in 400 kW på en timme. Depåladdarna är tänkt att använda som nattladdare och har en kapacitet på 150kW.

Under December 2023 har energimyndiheten gett bolaget ett stöd för att bygga ut anlägningen med 4 snabbladdare. Dessa skall byggas under senare delen av 2024

För att klara energibehovet har Laddbolaget anslutit sig som högspänningskund, byggt egna transformatorer och installerat två kraftskåp.

Totalt ska Laddbolaget bygga 8 laddparker på strategiska platser runt om i Värmland.

LBC Frakt räknar med att ha 100 elektriska lastbilar 2028 och därmed har de lika många elektriska som fossildrivna lastbilar.

Bygg din egen laddpark för tunga fordon

Elcenter installerar all hårdvara som behövs för att ladda eldrivna lastbilar och andra tunga fordon.

Hårdvaran som laddar en eldriven lastbil full på en timme

Tre snabbladdare ger 400 kW

På ungefär en timme laddas batteriet i en lastbil fullt med vattenskylda snabbladdare. Laddparken kommer byggas ut med ytterligare 9 snabbladdare.

Tre vattenkylda snabbladdare på vardera 400 kW laddar en lastbil på runt en timme

Fyra depåladdare för laddning över natten

Just nu finns fyra depåladdare på vardera 160 kW, som används för att ladda över natten.

Kraftskåp som matar laddarna med starkström

Två kraftskåp förser laddarna med kraft

Det krävs mycket kraft för att ladda lastbilar. Ett skåp har 600 kW och ett har 450 kW.

Fyra depåladdare är installerade på Bråtebäckens laddpark

Vill du ha laddare för tunga fordon?

Kontakta:
Anders Olsson

Föregående
Föregående

Mer skärmtid till barnen på Mörmoskolan i Hammarö

Nästa
Nästa

Intelligent solcellsanläggning spar pengar åt Tommy Granqvist